Visitkouvola käyttää evästeitä. Jatkamalla sivustolla hyväksyt evästeiden käytön. Sulje X

Pienoisrautatiemuseon ikuinen sunnuntai

Meditaationsa kullakin. Pienoisrautatiemuseo Semaforossa voi katsella, kuinka junat halkovat reittejään pienoisrautatien maalaismaisemassa ja ympärille rakennettu kylä asukkaineen elää ainaista aurinkoista viikonloppuaan.

Jaa somessa

Vanhan viisauden mukaan ihminen ei kyllästy katselemaan juoksevaa vettä, elävää tulta ja leikkivää lasta. Listaan voi ihan hyvin lisätä myös kiskoilla kolkkaavan junan.

Kouvolan pienoisrautatiemuseo Semaforon sydän on itse pienoisrautatie Trenorama, jossa on rautatieasema ratapihoineen ja laitureineen. Sen kupeessa on idyllinen pikkukaupunki, jota hellii ikuinen poutapäivä.

Pikkuruiset ihmiset tekevät arkiaskareitaan. On ilmapallonmyyjä ja kalastaja. Nunna ja mies kesyn karhun kanssa. Hyvästejä halaileva pariskunta, turbaanipäinen matkalaukkujen kantaja ja joukko junabongareita. Ja mikä tärkeintä, junat kulkevat.

Monen maan ja aikakauden junia

Kouvolan pienoisrautatiemuseo Semaforo on sveitsiläissyntyisen Erwin Stämpflin pikkupoikana alkaneen keräilyharrastuksen tulos. Hänen vaimonsa Marja-Leena Heinola-Stämpfli pitää museon yhteydessä ranskalaistyylistä cafeteriaa Kahvila Onkapannua.

Semaforo tarkoittaa junaliikennettä ohjaavaa siipiopastetta. Niitäkin näkyy maisemassa, jossa pienoisjunat taittavat matkaa.

Kiskoilla voi edetä sulassa sovussa höyryveturi, Pietarin juna Repin ja VR:n valkopunainen Intercity-juna. Kaupungin asemalla pysähtyvät myös Keski-Euroopassa liikennöivät suurnopeusjunat SNCB, Thalys Tin-Tin ja Sapsan.

Yksityiskohdat kunnossa

Semaforossa vierailee kaikenikäistä väkeä päiväkotiryhmistä eläkeläisiin. Kaukaisimmat vieraat ovat Japanista. Kullekin laitetaan kulkemaan kiskoille sellaisia junia, joita he haluavat nähdä. Museon junakokoelmissa on noin 30 junaa kahdeksasta eri maasta ja neljältä eri aikakaudelta.

Mittasuhde on 1:87. Metri pienoisrautatiellä vastaa siis 87 metriä tosielämässä. Erona todellisuuteen on se, että junat ovat lyhyempiä, sillä kuudentoista vaunun karavaani olisi pienoisrautatiemaailmaan liian pitkä. Sellaiseen tarvittaisiin kahdeksan metriä pitkä laituri.

Yksityiskohdat on mietitty huolellisesti. Kun 30-luvulla Yhdysvalloissa liikennöineen Pennsylvanian matkustajajuna pysähtyy asemalle, kuulutus kajahtaa jenkkienglannilla. Jos on oikein tarkka, voi kuulla jopa junanovien sulkeutumisen äänen.